¡Las olas, casi lo único que permanece del Vigo que contemplaba Martín Codax¡

Imagen de un códice medieval en la que se recoge la actuación de un trovador.

Hasta el próximo 4 de marzo de 2018 estará abierta en el Museo del Mar de Vigo la exposición “O Pergámino Vindel: Una exposición en siete tesoros”, que refleja la importancia de la lírica medieval gallega y, en concreto, de esta pieza, un auténtico certificado del nacimiento del gallego como lengua culta.

Sin duda, los versos más famosos de este pergámino son aquellos que el poeta Martín Codax dedica a la evocación que el amado hace de su amiga mientras contempla las “ondas” del Mar de Vigo. Pero ¿como era el Vigo que inspiró esta obra cumbre de la cultura medieval, que en buena parte coincidiría con el que hoy llamamos Casco Viejo? Que es lo que permanece de aquella población?… Para intentar aclarar esta cuestión recogemos unas páginas de la obra “Vigo medieval” , publicada por el Instituto de Estudios Vigueses en el año 2000 y de la que son autores José Manuel Hidalgo Cuñarro, José Manuel Rodríguez Sobral y Rafael Sánchez Bargiela; en concreto parte de su capítulo III , que se desarrolla bajo el siguiente título: Qué es Vigo en la edad media? : la inexistencia de un marco urbano?.

“Topamos pois, na Idade Media, cun Vigo enteiramente sumerxido nun horizonte rural cunha configuración física que non respondía, para nada, a que tiñan os núcleos urbanos que estaban a nacer naqueles momentos na nosa rexión (Tui, Baiona, A Guarda, Salvaterra ou mesmo Redondela) que xa contaban cunha certa continuidades urbanística e unha planimetría recoñocible nunhas rúas que eiquí descoñocemos”.

Tímpano de la Iglesia de Santa María de Vigo, cuya reproducción en la Colegiata sería tal vez uno de los pocos elementos que Martín Codax podría reconocer hoy del Vigo que él conoció.

“O Vigo daquela carece desta continuidade urbanística, pois non sería por rúas por onde paseaba no noso poeta Martín Codax no século XIII, maquinando na súa amiga, senón por quebrados camiños. Sí podemos admitir que na freguesía que vai nuclea-lo poboamento –Santa María de Vigo– empeza a se esbozar un esquema planimétrico de carácter triangular típico das vilas costeiras como Baiona ou A Garda, na que cidade medraría paralela á costa sendo esta a base de imaxinario triángulo e crecería cara ó interior ata chegar a un vértice, onde estaría a igrexa, inda que en Vigo este esquema de crecemento vese moi limitado polas características do relevo”.

“Así pois, a freguesía de Santa María de Vigo carece da expresión mínima dun núcleo urbano en época medieval: murallas e rúas. A única mención que coñecemos de rúa aparece nun documento do Cabido da catedral tudense, de 1461, que fala da rua cerca da Laxea. O que non lle faltaba, segundo ós documentos, era herdamentos e chantados cassa es vinneas entradas e saidas… montes e fontes como se amosa nos contratos de foro que facía o mosteiro de Melón cós veciños desta parroquias en pleno século XV. Por estes contratos sabemos que dentro dos límites desta freguesía había as devesas de Vicaría e Chao– posible orixe da actual rúa homónima- e que non lonxe existiría un monte adicado ás touzas –monte de carballos-; tamén nos contratos forais fálase de casais, adicados a producción de cereal, en Paaços, Braçon e a Pedra, situados cáseque con total no actual casco vello de nosa cidade.  O aspecto rural desta freguesía complétase co feito que no Berbés, tras da Ermida de Santa Uxía, dos monxes de Melón, existise unha construcción, o celeiro, para garda-lo cereal recollido nesta aldea”.

“No tocante a tipoloxía construtiva das casas destas aldeas supoñemos respostarían o esquema típico da zona, é dicir, tiñan unha ou duas plantas, algunhas terían soportal e solaina na fachada, e polo xeral unha horta tras a casa. Tamén no ámeto da aldea habería algúns lagares, semellantes ó que lle mandaron construir, no lugar de Quinteeiro de Paçaos a Martín Fernández, en 1402, para face-lo viño, que tiñan que entregar os monxes de Santa Uxía

“ Unha aldea onde se inicia, nos últimos decenios do século XV, ó camiño cara a urbanización. Así, atopamos, na segunda metade do XV, mencións na documentación tudense a unha “casa en el atrio de Santa Maríaou “terreno para hacer casa en la veiga del  Berbés”, e tra- la destrucción do castelo do Penso, concédenselle as pedra a Diego Pazos de Pobrán para edifica-la sua casa perto da igrexia de Santa María”.

Tras caracterizar la población de la, en aquellos tiempos, pequeña villa , que responde al esquema arquetípico de la época con predominio de la influencia de las clases privilegiada, clero y nobleza, sobre una población de agricultores – que complementaban su dieta con algo de pescado pero sin ser la pesca en si una actividad relevante- con poca presencia de artesanos libres- a obra de Hidalgo Cuñarro, Rodríguez Sobral y Sánchez Bargiela continúa señalando que “ os privilexios que en 1440 concede Xoán II ás personas que veñan poba-la vila de Vigo, non fan senón acredita-lo que estamos comentando: a febleza demográfica, a inexistencia dun marco urbano… Os efectos deste privilexio real, nunha época tan turbulenta como o século XV, se nos escapan, pero é un primeiro precedente do que logo sucederá: Santa María é o polo de atracción poboacional… será nestes anos cando se inicie o emprego do termo vila ó referirse a Vigo…”.

Lo aquí recogido se refiere al aspecto más físico del Vigo medieval, pero cualquier interesado en una visión integral de los orígenes de nuestra ciudad debería consultar este sencilla pero bien desarrollada publicación.

 

 

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